DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PŘEDŠKOLÁKŮ
Rozvíjet sluchové vnímání:
- Určování hlásky na začátku slova – sluníčko, jelen…..
– říkat slova – dítě určuje hlásku na začátku
– říct hlásku – dítě vymýšlí slova na danou hlásku
– říct hlásku – dítě doma nebo venku hledá věci, které začínají na danou hlásku
Pokud dítě zvládá první hlásku na začátku, začněte procvičovat hlásku na konci slova.
- Určování hlásky na konci slova – pes, bič… (hláska na konci slova musí být znělá – Příloha 1, Příloha 2, Příloha 3, Příloha 4, Příloha 5
Pokud dítě zvládá poslední hlásku na začátku, začneme procvičovat rozklad jednoslabičná slova.
- Rozkládání jednoslabičných slov
– motivujeme tím, že dětem říkáme “Marťánek řekl: neumím dobře mluvit, chci vědět, co ta písmenka znamenají dohromady
– př. p-e-s, h-ů-l, b-i-č (ze začátku je lepší, když má dítě před sebou obrázky, příloha 1,2,3,4,5 – viz výše)
- Vytleskávání slov a určování počtu slabik
- Hledání rýmů – Příloha 6 – Rýmy, hledat rýmy v básničkách, hledat rýmy ke slovům….
Rozvíjet zrakové vnímání, paměť:
- Skládat puzzle, půlené obrázky, pexeso...
- “Kimova hra” – zapamatovat si věci na obrázku nebo předměty na stole – ukázat dětem na chvilku předměty nebo obrázky, pak zakrýt, dítě jmenuje, co si zapamatovalo. (ze začátku méně předmětů, později přidat počet)
Číst si, četba na pokračování, povídat si o tom, co jste četly.
Opravovat správné držení tužky.
Uvolňování ruky.
Učit děti zavazovat tkaničky.
Rozvíjet početní představy:
Hrát společenské hry – číslo na kostce (už by měli znát bez počítání puntíků), počítá posunování po políčkách.
Stavět komíny z kostek (porovnávání věží různých velikostí, počítáme kostky…).
1. téma: “Jaro ťuká na vrátka”
Období: 1. 3. – 14. 3. 2021
Vzdělávací nabídka pro předškoláky:
ROZUMOVÁ VÝCHOVA:
– pohádka “Jak Krtek a skřivánek přivítali jaro” – Příloha 1
– přečtěte dětem pohádku
– povídejte si o pohádce
– naučte se s dětmi dvě básničky z pohádky
– seznamte děti s charakteristickými znaky jara a následně vypracujte Příloha 2 a Příloha 3
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ ČINNOSTI:
– vyrobte a ozdobte si dle fantazie a vlastních možností
– “Klíč k odemknutí jara” – vzor výrobku – Příloha 4
– šablona klíče – Příloha 5
– nakreslete si “jarní sluníčko” pro radost (barvami, pastelkami….)
HUDEBNÍ ČINNOSTI:
– naučte se s dětmi píseň “Voláme jaro” – Příloha 6 – na melodii písničky Prší, prší
(při písničce můžete do rytmu tleskat nebo pleskat o stehna)
GRAFOMOTORIKA:
– veďte děti ke správnému držení tužky
– veďte k plynulému nepřerušovanému pohybu tužky po papíře (nemusí být přesně
obtaženo, jde o plynulý pohyb),
obtahujeme min. 5x tužkou nebo pastelkou
– Příloha 7
– Příloha 8
– Příloha 9
– Příloha 10
SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ:
– Příloha 11
ZRAKOVÉ VNÍMÁNI:
– Příloha 12 (Puzzle – obrázek vykreslit, rozstříhat, složit a nalepit na papír)
– Příloha 13 (Stíny – přiřadit správný stín ke kytičce; spojit každou dvojici jinou
barvou)
– Příloha 14
POČETNÍ PŘEDSTAVY:
– Příloha 15 (Sluníčka)
– Příloha 16 (Květinová zahrádka)
– Příloha 17 (Spočítej kytičky na řádku a nakresli stejný počet puntíků do volného
políčka)
PROSTOROVÁ ORIENTACE:
– Příloha 18 – splň úkoly
– nakresli vlevo pod strom hříbek
– nakresli na strom šišku
– nakresli vpravo vedle stromu panáčka
– nakresli vlevo vedle domu kytičku
– nakresli vpravo vedle domu plot
– nakresli vpravo nahoru strom
– nakresli za chlapečka vozík
– nakresli vlevo dolů míč
– nakresli vlevo nahoru sluníčko
Období: 15. 3. – 28. 3. 2021
Vzdělávací nabídka pro předškoláky:
Období: 29. 3. – 11. 4. 2021
Vzdělávací nabídka pro předškoláky:
ROZUMOVÁ VÝCHOVA:
– pohádka “Kouzelná slepička” – Příloha 1
– přečtěte dětem pohádku
– odpovězte si na otázky k pohádce
– Příloha 2 – dějová posloupnost
– dítě si vystřihne obrázky – seřadí je podle toho, co se na nich děje
– co se stalo nejdřív, co potom a co nakonec, dítě vypráví, co se děje na daném obrázku
– zopakujte si s dětmi velikonoční říkanku:
Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný.
Nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý, slepička vám snese jiný.
V komoře v koutku, na zeleným proutku.
VÝTVARNÁ A PRACOVNÍ ČINNOST:
– zapojte děti do velikonoční výzdoby vašeho domova
– budeme rádi, když nám pošlete fotografii, jak se vám výzdoba podařila
– Příloha 3, Příloha 4 – můžete využít náměty na pracovní činnost (skládání z papíru je pro děti obtížné, měli by umět přehnout papír, zarýhnout palcem)
GRAFOMOTORIKA:
– Příloha 5, Příloha 6 – “Jedním tahem” – veďte k plynulému nepřerušovanému pohybu tužky po papíře, nemusí být přesně obtaženo, jde o plynulý pohyb, obtahujeme min. 5x tužkou nebo pastelkou (střídání barev)
– Příloha 7 (kraslice)
SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ:
– 1. Obrázky si s dětmi nejdříve všechny pojmenujte.
– 2. Úkol je popsán v pracovním listu.
Vyjmenujte si, co všechno patří k Velikonocům (kraslice, žíla, zajíček, slepička, pomlázka…..).
Určujte první hlásku ve slově, vytleskávejte na slabiky a určujte jejich počet.
ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ:
– Příloha 9 (půlené kraslice)
– Příloha 10 (obrázkové sudoku – zrakové vnímání, prostorová orientace)
– Jak luštit obrázkové sudoku? Ukažte si s dětmi “řádky” a “sloupečky”. V řádku a sloupečku se nesmí opakovat stejný obrázek.
– Děti si vystřihnou 6 obrázků (příloha 10 – dole) a přiřazují do tabulky.
– Příloha 11, Příloha 12, Příloha 13 (tangramy – zrakové vnímání, prostorová orientace), černobílý tisk nevadí
– tangramy – hlavolam složený z několika dílů
– příloha 11 – vystřihněte si přesně dílky kraslice
– příloha 12, 13 – děti staví z vystřižených dílků podle vzoru
POČETNÍ PŘEDSTAVY:
– Příloha 14 – početní představy – do políček napsat stejný počet puntíků
– Příloha 15 – geometrické tvary, počty, pravo-levá orientace
PROSTOROVÁ ORIENTACE:
– Příloha 16 (kobereček)
– Příloha 17 (sušenky)
– Příloha 18 (kraslice) – obtáhni a dokonči